Halong Bay en treinreis naar Hue

2 augustus 2019 - Hue, Vietnam

01-08-2019

Deze dag was een drukke reisdag. Toen we nog in bed lagen, werden de moteren van de boot al gestart. De voorspelde typhoon die eraan komt, zou eerder komen dan ze eerst verwachtten. Al tijdens ons ontbijt werd de boot in de haven voor anker gelegd. Ze vonden het heel fijn dat iedereen alles klaar had en eerder dan gepland van boord kon. Zo kon de boot sneller naar een veilige haven gebracht worden.

Met de bus reden we in de morgen naar Hanoi terug waar we rond lunchtijd aankwamen. Helaas was het wat regenachtig en kwamen onze regenjassen goed van pas. We hadden een missie in Hanoi: een mooie North Face weekend tas scoren. We kunnen nog wel wat opbergruimte gebruiken deze reis. Het regenbuitje werd een enorme tropische bui. We konden maar niet vinden wat we zochten en toen we de hoop eigenlijk op gegeven hadden, stonden we zomaar voor het winkeltje die we moesten hebben. Voor maar 400.000 VD (Vietnamese Dong) was de tas voor ons. Omgerekend is dat nog geen €16. Helaas zijn er wel helemaal voor natgeregend, maar dat was gelukkig niet voor niets. Missie geslaagd!

CB51FC60-B8CB-4501-976B-AEB6049E249B

Snel terug naar de hotelkamer waar we om 16.15 uur aankwamen, die we alleen die middag tot onze beschikking hadden. Om 18.00 uur moesten we uitgecheckt zijn om de trein naar Hué te pakken. Onze broeken waren helemaal doorweekt, de schoenen en regenjassen sompig nat. Hoe krijg je alles droog in zo’n korte tijd. Daarnaast moesten we nog douchen , de tassen herinrichten, avondeten (van de KFC). De hotelkamer leek volledig ontploft!!!

Om 18.00 uur stonden we klaar om naar de trein te gaan.  De laatste boodschapjes werden op het station gedaan. We reisden met de nachttrein naar Hué. Ieder gezin kreeg een coupé voor 4 personen toegewezen met softsleepers. Jan Theo moest bij 3 Vietnamezen op een kamer slapen inclusief onze gids. Help!!! De bedden waren niet schoon waarin we moesten slapen. Er liepen beestjes onder de matrassen, de toiletten waren echt verschrikkelijk. Alles in mij zei dat ik hier absoluut niet wilde zijn......

75720CC8-CBAF-4298-9D5C-12C094CBBF68

Gelukkig hadden we onze eigen opblaaskussentjes en lakenzakken bij ons.  Daarnaast hebben we bijna niets gedronken in de trein, dan hoef je ook bijna niet te plassen. Na wat opbeuren woorden van Tristan kon ik eindelijk in slaap vallen..... Jan Theo had nog even gezellig met een paar reisgenoten een biertje in de restaurant wagon gedronken. Hij moest zich met moeite in zijn bed werken, want die Vietnameesjes zijn maar klein en de bedden dus veel te kort.

02-08-2019

Eigenlijk hebben we allemaal stiekem best wel lekker geslapen, want we waren ook best moe van alle mooie dingen die we tot nu toe gedaan hebben.

56F78ACE-B981-4C45-9FEE-6D6567DA0830636160FD-7833-42A1-B273-7D6330596C1BD007ADC5-2DEB-4C34-AFD5-AF906AA4940F

De trein kwam precies om 9.00 uur aan in Hué. Met de bus konden we direct naar het hotel en inchecken. De kinderen hebben even heerlijk gezwommen in het kleine zwembad van het hotel. Ze kunnen het heel goed vinden met de andere kinderen van de groep. Dat gaat heel gezellig.

Ook stond er weer een excursie op het programma. We gingen allemaal achterop op een brommer de omgeving verkennen. Af en toe werd er stop gemaakt om het moois van de omgeving te bekijken. De bouwstijlen in dit gebied zijn heel anders dan in het noorden van Vietnam.

Iedereen kreeg een eigen brommer met chauffeur toegewezen. Alleen Yente en ik gingen samen op een brommer. Best spannend, helemaal als je weet dat het verkeer hier ontzetten hectisch is. We gingen vlot de drukke stad uit om het platte land van Hué te verkennen.

We werden door een schoolklasje getrakteerd op een mooi Vietnamees dansje. Wat ontzettend lief zoals die kinderen vol overtuiging voor ons staan te dansen.

D0D2907D-E968-419F-AA21-904638B268E21D7B7BDB-ACD6-4E79-82CF-54A11BF4EB76

Verder stopten we nog bij een enorme begraafplaats, een winkeltje waar wierook gemaakt en verkocht werd. Tsjonge, de mensen hier willen heel erg graag verkopen. Uiteindelijk ben ik met een mooie bewerkte houten waaier vertrokken. Voor je er erg in hebt, sta je te bieden. Naar mijn idee zouden we niet overeen komen en was ik al weg gelopen. Zat ik ineens aan mijn bod vast. Nou ja, nu een goedbedoeld souveniertje rijker. De kinderen mochten hier ook hun eigen wierookstokje maken.

F68A9583-74AE-4082-A4BD-E861423D3DD2

de laatste stop was een mooi uitzichtpunt over de Parfumrivier. Er was een bunker van de Fransen waar zij tegen de Vietnamezen gevochten hadden.

5B37E4E4-8773-42BF-A204-C522EB00B008D641D724-0073-47B3-BB9E-29BB38DD6E82

’s Avonds nam Luck ons mee naar het uitgaanscentrum van Hué dat vlakbij is. We hebben een prachtig restaurant uitgekozen dat vol zat met Vietnamezen. Moet goed zijn dus. Dat hebben we geweten. Het was zeker goed eten, maar we hadden ons verslikt in het kruiden van het voer hier. Het was heel spicy. In het noorden hebben we hier nog niet mee te maken gehad. Mmmm, toch proberen hier rekening mee te houden. Yente moest er van huilen en Lotta liet maar al door water over haar lippen lopen, maar had haar bord keurig leeg gegeten.

E8287099-B67E-4F07-9AAF-B7DFF0547770

55FC2341-4355-4838-9DD5-ABEA508CE2D9

Na de maaltijd nog even geshopt. Lotta heeft een mooie bamboe dwarsfluit gekocht en Yente is heel blij met haar Vietnamese jurkje, mooi voor juffendag volgend jaar. Bij een supermarktje hebben we nog een mondkapje meegenomen waar je heel veel mensen hier mee ziet lopen en tijdens het rijden. Dat moet natuurlijk ook mee naar Nederland!

EA760CE8-F08C-4D8E-8621-54CD34901CE7

722A616A-E2D9-4009-966D-B2F97AEFA3D9

Het was een fijne dag vandaag. We zien al weer uit naar morgen! We maken een rondtoer langs  koninklijke pagodes, de verboden stad en een rondvaart op een drakenboot met lunch. Zo meteen lekker slapen.....

1. Alida:
    4 augustus 2019
    Wat leuk om jullie belevenissen te lezen. Een reis om nooit meer te vergeten.
  2. Marloes van der beek:
    5 augustus 2019
    Dank je wel, buuf. Alles maakt ook veel indruk op ons. We genieten ervan!

Kunnen jullie nog op vakantie de komende 3 weken?