Hanoi

28 juli 2019 - Hanoi, Vietnam

De 1e dag in Vietnam was direct heel indrukwekkend. Hanoi is de 2e grootste stad van Vietnam. We hebben een cyclotour gemaakt in soort riksja’s.

091AA173-6ED2-4821-A509-A7C1DC5C784B798A5ECF-1D93-4FE6-8A70-E3FC601FB869

We werden naar een pagode gebracht op een eilandje in de vorm van een Lotus bloem. Voor de kinderen de 1e keer dat ze een tempel van dichtbij zien.

7E267150-CF4A-48B7-9341-F053727CF78A

De volgende bestemming was het mausoleum waar Ho Chi Min ligt. Deze man was en is nog steeds een grote held voor het land, omdat hij voor het einde van Vietnam oorlog heeft gezorgd.

Daarna hebben we gewandeld door een smal straatje waar de trein dagelijks doorheen rijdt. Hier merkten we al snel de gehaaide verkoop technieken van de mensen. Ze proberen eten aan Yente te geven en ons daarvoor te laten betalen. Gelukkig had ik Yente 5 tellen daarvoor gewaarschuwd. Ze wimpelde ze daarna keurig af met: “No, thank you.”

7E3C601D-30C6-44C7-90B6-B298152C9B58

Na een nog een stuk rond rijden werden we in het oude centrum afgezet. We hebben daar lekker rond gewandeld, even een verse fruit juice gedronken en Yente heeft lekker een uur op schoot geslapen.

A3AA299A-6D23-4923-A0A5-9C1F704B2E2A

Lotta wilde nog graag over de evening market. De meiden hebben een mooie waaier gescoord vandaag. Dat is ook wel nodig, want het is hier behoorlijk warm. Het is hier flink zweten en liters water drinken.

Zo’n 1e dag komen er erg veel indrukken op iedereen af. Veel geluiden van brommers en motoren met hun getoeter. Verder ruik je door de stad heen heel veel verschillen sterke geuren: lekkere zoete fruit geuren, sterke kruiden, maar ook hele vieze sterke geuren. Je moet de hele tijd goed uitkijken waar je loopt omdat de stoep vaak vol staat en je de weg op moet. Het oversteken hier is nog wel een dingetje. De weg is altijd vol, dus je moet gewoon maar beginnen met lopen en de bestuurders goed aankijken. Ze stoppen vanzelf voor je als je maar in een voorspelbaar zelfs tempo doorloopt. Hoe druk het ook is, we hebben geen ongeluk gezien en maar 1 ambulance. Een georganiseerde chaos. Moe maar voldaan slapen we nog een nacht in het hotel. Morgen naar Mai Chau.